شهید سیدمحمدعلی جهان آرا در سال 1333 چشم به جهان گشود و درسال 1348 یعنی در سن 15 سالگی پا در صحنه مبارزه با رژیم منحوس و وابسته پهلوی نهاد.

در ادامه این مبارزات در سال 51 توسط ساواک دستگیر و پس از مدت ها شکنجه به یکسال زندان محکوم شد.درسال 55 به گروه منصورون پیوسته و فعالیت خود را آغاز کرد . با آغاز انقلاب اسلامی همگام و همراه با مردم تحت رهبری حضرت امام خمینی (ره) به مبارزه با رژیم وابسته آمریکایی پرداخت .

شهید جهان آرا پس از پیروزی انقلاب در خرمشهر فعالیت وسیع سیاسی ، نظامی خود را در مبارزه با ضد انقلاب آغاز کرد و در تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خرمشهر سهم بسزایی داشته و از همان آغاز در موضع فرماندهی سپاه ، جانبازانه بخدمت خویش در پیشبرد انقلاب و حفظ دستاوردهای آن تلاش کرد .

با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و تهاجم ارتش صدام کافر به خرمشهر ، سپاه پاسداران به فرماندهی شهید جهان آرا ، استوار و جان برکف در برابر دشمن تا بن دندان مسلح می خروشیدو یکسال تمام حضور در جبهه نبرد خرمشهر از او روحی بزرگ در میدان جهاد ساخته بود . در سال 60 به سمت فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اهواز و سرپرستی سپاه پاسداران منطقه 8 منصوب شد و سرانجام در شامگاه هفتمین روز مهرماه 1360 به همراه تنی چند از فرماندهان در سانحه سقوط هواپیمای سی 130 شربت شهادت نوشید .